tirsdag 17. januar 2012

Refleksjon rundt digital kompetanse i programfagene.

Hei og hå!!!!  Hvordan er det å jobbe med digitale verktøy i våre fag på bygg- og anleggsteknikk? Det er helt greit. Elevene bruker det til å løse oppgaver, prøver, tester og de lager sammensatte tekster i produksjonsfaget , tegning og bransjelære og i dokumentasjon i forhold til arbeide ute i bedriftene. Elevene bruker det til kommunikasjon med meg i forhold til oppgaveinnlevering. Beskjeder som de vil gi meg, osv. Planer i fagene ligger på it`s.
I tegnefaget så lærer elevene et data-tegneprogram. De tegner enkle plantegninger av garasje og bolighus. På Vg2 Treteknikk har vi brukt et tegneprogram hvor de tegner snitt og detaljer. Detter programmet kan overføres til en datastyrt fres. I forhold til bransjelære bruker elevene nettet for å finne datablader innen HMS.
Når det gjelder  lokal tilpasning til læreplanen har vi et godt samarbeide med det lokale næringslivet. De har sammen med skolen kjøpt inn en CNC-fres. Det er en datastyrt fresemaskin. Alle(de fleste) trevaresnekkerbedrifter i Buskerud har en eller flere slike maskiner i sin produksjon. Som du ser bruker vi digital kompetanse hver dag på skolen. Jeg mener det ikke er vanskelig å nå målene(i den grad vi gjør det) i læreplanen, eller jobbe mot dem. Det faller helt naturlig. De lærebøkene vi bruker er ofte mangelfulle i forhold til småfagene og da er det godt å ty til nettet. Jeg syntes det er lettere å få aktivisert klassen på denne måten.

Ukens snekkertips: Har du en finèrt bordplate som har sprukket opp? Eller har bobler? Ta en skarp tapetkniv og snitt på langs i finèret. Dytt lim under de løse delene og sett på press. En trebit med papir i mellom. Er det kun bobler, kan du ta en engangssprøyte og påføre lim med den. Lykke til!!!!!!!!

1 kommentar:

  1. Hei
    Mye fine tanker. Vi oppfyller nok kravene i forhold til digitalt verktøy. Som jeg ser det ligger dette som en stor redskap som jeg kan bruke i undervisningen. Føler at fagene går lettere med støtte fra verden der ute. Tenk hvis vi ble tatt fra PC, og alt stengte av digitale verktøy. Det hadde satt Norge ut av drift..... Hadde godt lang tid og fått Norge i gang igjen. Når jeg tenker på dette, minner det meg på at det er viktig og ta vare på gamle tradisjoner og lærdom også.

    :-)

    SvarSlett